Iwona Cichosz: Kawa smakuje tak samo

Muzykę wyczuwam poprzez mojego partnera oraz wibracje w stopach. W „Tańcu z Gwiazdami” takie wsparcie dawał mi Stefano Terrazzino. Oczywiście, zdarzało mi się nie zatańczyć do rytmu, ale przecież perfekcyjna nie jestem. O udziale w najpopularniejszym tanecznym show i życiu w ciszy z Iwoną Cichosz, Miss Świata Głuchych 2016, rozmawiał Michał Ciechowski

Jak wygląda twoje życie po uzyskaniu tytułu?
Mam obowiązek wspierać wiele akcji, które promują środowisko głuchych, opowiadać o nas innym, aby ten świat im przybliżyć. Jeżdżę także na różne wybory miss i zasiadam w ich jury.

Twój świat zmienił się więc diametralnie.
Kawa przed i po sukcesie smakuje tak samo (śmiech). Oczywiście mam trochę więcej obowiązków, więcej ludzi mnie obserwuje i czuję jakby większą odpowiedzialność za to, co robię. Teraz przed każdą podjętą decyzją muszę się zastanowić dwa razy. A poza tym wciąż jestem tą samą osobą, wśród tych samych przyjaciół.

Kibicowali ci podczas występów w 7. edycji „Tańca z Gwiazdami”? Wiele osób zastanawia się, jak wyczuwasz muzykę.
Muzykę wyczuwam poprzez mojego partnera oraz wibracje w stopach. W „Tańcu z Gwiazdami” takie wsparcie dawał mi Stefano Terrazzino. Oczywiście, zdarzało mi się nie zatańczyć do rytmu, ale przecież perfekcyjna nie jestem. Dobry taniec to dla mnie kwestia skupienia się na partnerze i wiele godzin ćwiczeń.

Co dla ciebie jest najtrudniejsze w tańcu?
Szybkie tempo oraz taniec solo, ponieważ muszę wtedy kombinować, aby kątem oka widzieć mojego partnera. W jego ruchach dostrzegam muzykę i rytm.

Podjęłaś się także bycia ambasadorem filmu dokumentalnego „Znaki”. O czym będzie opowiadał?
Jest to film dokumentalny – o życiu osoby głuchej na co dzień. Cechą dokumentu jest to, że jego efekty widać dopiero przy produkcji końcowej, tak że nic więcej nie mogę powiedzieć. Poza tym wciąż trwają zdjęcia. Premiera planowana jest jesienią tego roku.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że osoby głuche mają problem z językiem polskim. Dlaczego jest dla was trudny?
To jest problem złożony i można o tym mówić godzinami. Naszym pierwszym językiem jest polski język migowy, zatem w szkołach powinien być on wiodący, a język polski obcym. Ciężko nam przyswajać go bez odpowiednich narzędzi. To tak, jakbyśmy uczyli się przedmiotów po angielsku, nie znając w ogóle języka. W Polsce powinno się wprowadzić system dwujęzyczności, czyli polski język migowy i język migowy jako dwa ważne języki, traktowane na równych prawach.

Skąd wziął się pomysł, aby język migowy zatwierdzić jako język obcy?
Jeżeli w szkołach dzieci słyszące będą mogły wybierać zamiast języka niemieckiego język migowy to dlaczego nie? Jest to kolejna umiejętność, której można się nauczyć i przy tym w pełni się rozwijać. Na zachodzie taka praktyka jest bardzo popularna.

Dzięki uporowi babci nauczyłaś się mówić. Jak wyglądały te lekcje?
Siedziałam przed lustrem obok logopedy i patrząc na niego, uczyłam się mówić. Stosował różne metody. Musiałam do mikrofonu mówić „sz”, jeśli prawidłowo to robiłam, to koszyk się przesuwał i zbierał spadające jabłka, jeśli źle, to stał w miejscu i traciłam jabłka. Tych sposobów było naprawdę dużo.

Co dziś jest dla ciebie inspiracją? 
Do działań inspirują mnie ludzie. Obserwuję ich i świat, starając się mieć zawsze otwarty umysł, wsłuchiwać się w to, co dzień próbuje mi przekazać. Natchnienia szukam w pogodzie, a nawet samotnej podróży samochodem. Wtedy też wpadam na świetne pomysły. Żyję pełnią życia, pokonując coraz to nowsze bariery. I dzielę się swoimi przemyśleniami z innymi, bo, jak pisał Michael Punke, „najbardziej głuchy jest ten, kto nie chce słuchać”.

O Iwonie:

Iwona Cichosz tytuł Miss Świata Głuchych zdobyła w Las Vegas. Polka pokonała 19 kandydatek,uzyskując miano najpiękniejszej kobiety świata. W tym roku obroniła swoją pracę magisterską „Jakość doradztwa zawodowego w szkołach dla głuchych a sukces osoby głuchej na rynku pracy”, którą pisała na kierunku pedagogika pracy i doradztwo zawodowe na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jak sama mówi, choć jest otwarta na ludzi, czasem zbyt ufna i za bardzo uparta. A w tym wszystkim okropny leniuch.

Skomentuj

